Opakowania i zamknięcia do opakowań

Poczuj to co my! 5 funkcji opakowania.

O opakowaniach możemy długo i namiętnie!
Opakowania i dozowniki, spryskiwacze, etc. to my, rozumiemy jednak to, że nie dla wszystkich jest to tak samo ważne, chociaż nie do końca do nas to trafia, że ktoś może beznamiętnie podchodzić do tego zagadnienia!
Może trochę zrozumiesz naszą pasję, wiedząc, jak ważne są opakowania i ile ról mają do spełnienia!

Opakowanie chroni!

Masz już produkt, wszystkie badania i testy zdaje idealnie, przychodzi pora na wybór i dopasowanie opakowania. Należy założyć, że opakowanie to nie tylko wygląd i narzędzie marketingowca.
Pierwszą i nadrzędną funkcją jest ochrona produktu przed czynnikami zewnętrznymi, a tym samym odpowiednie dobranie materiału, z którego to opakowanie jest wykonane. Nie można doprowadzić do sytuacji, że opakowanie lub dozownik zacznie wchodzić w reakcje z medium.
Tu ważne są wyniki testów migracji globalnej, które my, jako Polpak, zlecamy najlepszym laboratoriom w kraju. Ich celem jest sprawdzenie opakowania z tworzywa sztucznego pod kątem reakcji, w które wchodzi z substancjami, imitującymi żywność lub kosmetyki.
Niedopuszczalnym jest, żeby przekroczone zostały ustalone normy. Limity migracji globalnej reguluje rozporządzenie unijne, skierowane do producentów materiałów i opakowań z tworzyw sztucznych, do kontaktu z żywnością. Mają one także zastosowanie w przypadku opakowań przeznaczonych do kosmetyków. Producenci opakowań są zdania, że jeśli odpowiednie, restrykcyjne normy żywnościowe nie zostaną przekroczone w przypadku opakowań kosmetycznych, konsument będzie bezpieczny. 
Dobierając uszlachetnienie samego opakowania lub jego etykiety, można czasami wylać dziecko z kąpielą, starając się dbać o jego fantazyjny wygląd, pominąć względy praktyczne. Nasze uszlachetnienie narażone na częsty kontakt z ciekłym kosmetykiem może się np. zacząć odklejać od opakowania, przez co straci nie tylko swój elegancki wygląd, ale także konsument będzie miał świadomość, że środek którego używa jest na tyle silny, że niszczy opakowanie, a co za tym idzie, może podrażnić jego skórę. Takie obawy mogą być bezpodstawne, bo nawet woda destylowana doprowadziłaby do efektu rozwarstwienia, ale producent powinien to przewidzieć, na etapie projektu, nie dając konsumentowi miejsca na cień podejrzeń i zastosować prostsze rozwiązania.

Opakowanie toruje drogę!
Jak już dopasujemy opakowanie do medium pod względem migracji i osiągnięty zostanie cel ochronny, powinniśmy wziąć pod uwagę łatwość obsługi opakowania i dozowania naszego produktu przez klienta.
Gęsta baza pod cień do powiek zamknięta w malutkim, głębokim słoiczku, którego wnętrze pełne jest rowków i zagłębień? Czemu nie! Ale tylko wtedy, jeśli nie chcemy, żeby klientka używała tej bazy, ani wróciła po ten i kolejne produkty z tej linii. W innych wypadkach szczerze odradzamy takie połączenia.
Chciało by się powiedzieć, że aplikacja produktu kosmetycznego, czy detergentu powinna być przyjemnością! Zostawmy jednak te trywializmy i powiedzmy sobie szczerze – aplikacja nie powinna być problematycznym, czy irytującym zajęciem.
Tu powinna pojawić się „gwiazdka” – nie dotyczy zamknięć CRC, które stanowią odrębną wersję produktów – bezpieczne zamknięcia, uniemożliwiające otwarcie ich przez dzieci lub przypadkowe wylanie się.  Ale i w tym przypadku zastosowanie tych rozwiązań musi być celowe i dopasowane do medium.

Krzyczy z półki lub wtapia się w tło!

W jednej z naszych ostatnich publikacji pisaliśmy o stonowanych kolorach i minimalizmie w projektowaniu opakowań. Co jakiś czas informujemy dla równowagi o możliwościach wybarwienia naszych produktów w niemalże dowolny kolor z próbnika Pantone.
Można nas posądzić o dwubiegunowość, my jednak doskonale wiemy, że każdy produkt wymaga indywidualnego podejścia, oceny grupy docelowej, miejsca, gdzie będzie sprzedawany oraz gdzie finalnie użytkowany.
Inaczej opakujemy szampon dla małych księżniczek w przedziale wiekowym 3 – 5 lat, a inaczej dla tych nieco starszych. Innej estetyki wymagają ekskluzywne środki do pielęgnacji wnętrza samochodów, a innej codziennie użytkowane płyny np. do mycia naczyń.
Kolory to nie wszystko – kształt, forma to też to, czym można wyróżnić produkt – dodać mu szyku lub go odjąć, w zależności od zamiaru. Szklane bursztynowe buteleczki, utrzymane w stylistyce apteki z okresu międzywojennego, czy zabawne futurystyczne opakowania silikonowe – ty wybierasz epokę!
Możesz też owiać tajemnicą wnętrze i umieścić je w tekturowej tubie. Mnogość uszlachetnień przyprawia o zawrót głowy, a efekt końcowy może podkreślić niebanalny charakter produktu.
Rzetelnie informuje!
Oprócz koloru i kształtu opakowania środkiem do personalizacji naszego produktu jest etykieta. Jednak jej najważniejszą rolą jest przekazanie informacji, przepisy i unijne dyrektywy określają jasno to, co musi się znaleźć na etykiecie, tego nie możemy zaniechać. Reszta powierzchni to znowu nasza fantazja, wymagająca jednak ostrożności. Przesada w żadną stronę nie jest wskazana.

Opakowanie ma wiele żyć!

Temat ekologii i tego, że nie traktujemy Ziemi z należnym jej szacunkiem jest poruszany przez wielkich i małych. Każdy z nas z jednej strony wie co robi źle, z drugiej nie do końca ma wiedzę, ochotę lub możliwości by to zmienić.
Będąc producentem, wprowadzającym na rynek nowe produkty bądź producentem świadomym i uświadamiającym! Może to właśnie etykieta jest miejscem, które należałoby przeznaczyć na informację o życiu opakowania po życiu kosmetyku.
Recyking, czy up-cykling? Daj klientowi informacje, co może, a czego nie powinien robić z pustym opakowaniem!

opakowania-ktore-inspiruja.jpg