Opakowania i zamknięcia do opakowań

Psychologia opakowań - jak opakowanie wpływa na decyzje zakupowe?

W świecie, gdzie produkty konkurują o uwagę klienta nie tylko jakością, ale również wyglądem, opakowanie staje się milczącym sprzedawcą. Badania pokazują, że ponad 70% decyzji zakupowych w sklepie podejmowanych jest impulsywnie (Mohebbi, 2014). Psychologia koloru, kształtu i detalu ma zatem bezpośredni wpływ na postrzeganą jakość, zaufanie i gotowość do zakupu. 

Kształt i forma

Choć kolor często dominuje w komunikacji wizualnej, to kształt i forma opakowania również odgrywają istotną rolę w kształtowaniu reakcji konsumentów. W badaniu autorstwa Jiang, Gorn, Galli i Chattopadhyay (2016) wykazano, że zaokrąglone kształty są częściej postrzegane jako przyjazne, delikatne i łagodne. Dlatego na przykład rodzice będą częściej wybierać zaokrąglone opakowania przy zakupach produktów dla dzieci, gdyż nieświadomie kojarzą je z bezpieczeństwem.
Z kolei opakowania o ostrych krawędziach kojarzone są z siłą, trwałością i wytrzymałością. Takie skojarzenia wydają się lepiej działać w kategoriach produktów kierowanych do mężczyzn, jak kosmetyki, suplementy czy sprzęt sportowy (van Rompay & Pruyn, 2011). Tego typu opakowania mogą również wzbudzać poczucie prestiżu i ekskluzywności, zwłaszcza gdy są połączone z minimalistycznym designem i wysokiej jakości materiałami.

Detale - „ciche języki” luksusu i wiarygodności

Współczesny konsument jest coraz bardziej świadomy i wyczulony na jakość wykonania opakowania. Typografia, tekstura materiału, rodzaj wykończenia, a nawet sposób otwierania - to wszystko może budować lub burzyć zaufanie. 

Na przykład już sam wybór wykończenia matowego lub błyszczącego może znacząco wpłynąć na sposób, w jaki odbierany jest produkt. Matowe powierzchnie często kojarzą się z elegancją i wyższą jakością, natomiast błyszczące przyciągają wzrok i budzą skojarzenia z nowoczesnością. Podobną rolę pełni typografia: czcionki szeryfowe sygnalizują tradycję i powagę, podczas gdy bezszeryfowe komunikują nowoczesność.

Co ważne, detale te działają na poziomie nieświadomym. Konsument może nie potrafić ich nazwać, ale jego mózg automatycznie przetwarza te sygnały, przypisując produktowi określoną wartość. 

Kolor - nie tylko estetyka, ale i emocje

Kolor opakowania nie jest przypadkowy - jego dobór to wynik analiz psychologicznych i marketingowych. Kolory komunikują emocje, wartości i jakość jeszcze zanim klient przeczyta etykietę. Niebieski kojarzony jest z zaufaniem i bezpieczeństwem, dlatego często wykorzystywany jest np. w produktach farmaceutycznych. Zielony natomiast budzi skojarzenia z naturą, zdrowiem i ekologią - nie bez powodu tak chętnie sięgają po niego marki bio. Z kolei czerwony działa zupełnie inaczej: pobudza apetyt, zwiększa impuls zakupowy i przyciąga uwagę. To dlatego dominująca większość marek spożywczych od Coca-Coli po McDonald's, opiera się na czerwieni. 

Warto jednak pamiętać, że odbiór kolorów jest zależny od kultury. W Korei Południowej kolor różowy, w przeciwieństwie do zachodniego skojarzenia z kobiecością, może symbolizować nowoczesność i być pozytywnie odbierany w wielu kategoriach produktowych.

Projektując opakowanie, trzeba zadbać o każdy detal i dopasować go do komunikacji marki. W Polpak Packaging oferujemy szeroki wybór rozwiązań z możliwością personalizacji, dzięki czemu możesz zaprojektować opakowanie idealnie oddające charakter Twojej marki.

Dysponujemy wieloma modelami dozowników, opakowań airless oraz atomizerów, co pozwala dobrać odpowiedni kształt do potrzeb konkretnej grupy docelowej i sprawi, że opakowanie będzie skuteczniejsze.  

Pełną ofertę Polpak Packaging znajdziesz w katalogu online: KATALOG PRODUKTOWY


Zapraszamy do kontaktu!  

Tel. +48 22 752 34 23 e-mail: biuro@polpak.pl