Opakowania i zamknięcia do opakowań

Opakowania airless – jak obliczyć pole nadruku?

Opakowania kosmetyczne spełniają szereg funkcji, które umożliwiają produkcję, konfekcjonowanie, sprzedaż i użytkowanie danego produktu. Jedną z istotniejszych funkcji, jest przekazanie niezbędnych informacji m.in. o składzie, pojemności, przeznaczeniu czy producencie kosmetyku. W tym celu na opakowaniu umieszczana jest stosowna etykieta lub wykonywany jest bezpośredni nadruk. Oprócz niezbędnych informacji producent może wówczas dodać odpowiednią grafikę, hasło reklamowe i przede wszystkim logo, co pozwoli konsumentowi m.in. zidentyfikować markę. By to wszystko było możliwe należy wcześniej dokładnie określić, jaki obszar opakowania może być wykorzystany na tego typu działania.
W dzisiejszym materiale postaramy się wyjaśnić Państwu, na przykładzie butelki opakowania airless, jak można we własnym zakresie spróbować wyznaczyć obszar przeznaczony pod nadruk. Warto zaznaczyć, że pole nadruku powinien określić przede wszystkim producent danego opakowania, przesyłając stosowne dokumenty np. rysunki techniczne. Mając jednak opakowanie w ręku, czy dysponując jego rysunkiem technicznym możemy takiego pomiaru dokonać też we własnym zakresie.


Znając wysokość butelki opakowania (od górnej krawędzi butelki, nie licząc gwintu) mamy już jeden wymiar – wysokość pola nadruku. Bardzo istotne jest by zostawić margines bezpieczeństwa w postaci 2-3 mm od dołu i od góry butelki. Zazwyczaj takiego marginesu oczekują też drukarnie, gdyż pozwala to znacznie ograniczyć możliwość wystąpienia błędów w nadruku.
Następnie obliczamy obwód butelki przy pomocy stosownego wzoru matematycznego (zależy to od tego czy butelka jest kwadratowa czy okrągła). Wynik równania matematycznego da nam kolejny potrzebny wymiar, czyli długość pola nadruku. W przypadku tego wymiaru również możemy przyjąć margines ok. 2-3mm, dzięki temu ograniczymy ryzyko nachodzenia na siebie brzegów naklejonej etykiety, bądź bezpośredniego nadruku.
W wyniku przeprowadzonych pomiarów otrzymujemy zazwyczaj pole w kształcie prostokąta, będące miejscem przeznaczonym pod działania graficzne. Bardzo ważny jest fakt, że obszar, który oszacujemy w pomiarach wcale nie musi przyjąć kształtu prostokąta, równie dobrze może być on trapezem. Taka sytuacja będzie miała miejsce, gdy nadruk będziemy nanosić na butelkę w kształcie stożka, której średnica zwęża się ku górze, lub ku dołowi.
Przedstawiony sposób z pewnością ułatwia wstępne oszacowanie wymiarów pola opakowania przeznaczonego pod nadruk. Pamiętajmy jednak o tym by wszystkie parametry konsultować zawsze z producentem i wykonawcą ostatecznego projektu, który może wymagać zmiany niektórych z nich. Warto również wykonać próbne nadruki, dzięki którym będziemy mogli ocenić efekt końcowy i ostatecznie go zaakceptować lub nie.


Życzymy wspaniałych projektów, a w razie pytań zapraszamy do kontaktu.

airless-printing.png