Opakowania i zamknięcia do opakowań

„Jak cię widzą tak cię piszą”– czyli o najnowszych trendach w opakowaniach.

Branża kosmetyczna charakteryzuje się dużą konkurencyjnością i dynamiką, co wymaga od producentów nieustannego rozwoju i poszukiwania zaskakujących i nieszablonowych rozwiązań. Pierwsze wrażanie, zjawisko trwające najwyżej kilkanaście sekund często decyduje o tym czy sięgniemy po dany produkt czy też nie. Jak zatem powinno wyglądać opakowanie, które w tak krótkim czasie zwróci uwagę Klienta i zachęci go do zakupu kosmetyku?


Utrzymujący się od kilku lat trend minimalizmu wydaje być się nadal bardzo silnym zjawiskiem. Widać to zwłaszcza w obszarze barw, jakie znajdują się na opakowaniach, gdzie przeważają odcienie bieli, szarości bądź neutralne pastele. Pojawiające się czasem intensywne żywe kolory zazwyczaj ograniczają się do jednej barwy, która komunikuje sobą konkretny przekaz, będący najczęściej kolorem definiującym grupę docelową, rodzaj kosmetyku czy markę. W zdecydowanej większości grafiki kosmetyków są stonowane i minimalistyczne, co ma symbolizować elegancję i klasę.
Coraz silniej rozwijającym się trendem jest na pewno kwestia ekologii i opakowań przyjaznych środowisku. Rosnąca świadomość konsumentów, ich troska o własne życie i zdrowie, ale także o dobro i przyszłość planety sprawiają, że chętniej wybierają oni produkty eco-friendly. Najpopularniejszymi obecnie tworzywami stosowanymi w branży kosmetycznej są bez wątpienia szkło i plastik. Charakteryzują się one najniższym poziomem interakcji z medium, co daje im znaczną przewagę nad pozostałymi tworzywami. Oczywiście spośród tych dwóch tworzyw szkło jest bezpieczniejsze dla środowiska, niemniej jednak jego zastosowanie nie zawsze jest możliwe z uwagi chociażby na relatywnie większą wagę w stosunku do takiego samego opakowania z plastiku, utrudniony transport, czy bezpieczeństwo użytkowania (np. kosmetyki pod prysznic w szklanych butelkach mogą się łatwo zbić). Dlatego też niezaprzeczalną zaletą opakowań wykonanych z PP jest to, że mogą zostać poddane recyklingowi i ponownie wykorzystane. Życie i wybory w stylu eko są z pewnością jednym z najszybciej ewoluujących trendów i dotyczy to już nie tylko samego składu kosmetyku, ale także opakowania, które ma być dopełnieniem prośrodowiskowej wizji producenta.
Kolejnym trendem w branży opakowań jest ich nawiązywanie, poprzez np. kształt do świata wirtualnego bądź wydarzeń ze świata rzeczywistego o ogólnoświatowym zasięgu. Opakowanie takie często właśnie kształtem manifestuje przynależność do konkretnej, modnej w danym czasie grupy. Zastosowane często w takich produktach rozwiązania technologiczne w postaci np. QR kodu angażuje konsumenta w zorganizowaną akcję promocyjno-marketingową co zwiększa popularność samego produktu. Nie bez znaczenia pozostaje tutaj również umiejętnie prowadzona polityka mediów społecznościowych, stanowiąca narzędzie do spopularyzowania produktu i zaangażowania jak największej liczby odbiorców. Aktualne prognozy mówią, że technologia oraz świat wirtualny będą odgrywać coraz większą rolę również w rozwoju branży opakowaniowej.


Z pewnością nie ma jednego sprawdzonego szablonu działania, czy jednej strategii w przypadku projektowania opakowania, które ma zagwarantować sukces sprzedażowy. Absolutnie nie można przejść obojętnie obok zmieniających się trendów, czy preferencji Klienta tu i teraz. Niemniej jednak warto pamiętać, że fundamentem wszystkich działań powinny być konsekwentnie podkreślane wartości marki, te które ją ukształtowały i zbudowały zaufanie wśród konsumentów. Warto je zachować i komunikować, gdyż jak mawiała Coco Chanel: „Moda przemija, styl pozostaje”.


P.S. Stylowe i jednocześnie inspirujące opakowania możecie znaleźć na www.packaging.polpak.pl

opakowania, dozowniki, butelki, airless, słoje kosmetyczne, kroplomierze, tuby