Opakowania i zamknięcia do opakowań

Co dziś naprawdę jest ważne dla konsumentów przy wyborze opakowań?

Na podstawie ostatniego artykułu McKinsey “Sustainability in packaging 2025: Inside the minds of global consumers” opublikowanego w czerwcu 2025 roku,  przyjrzeliśmy się bliżej oczekiwaniom konsumentów wobec opakowań. Sprawdziliśmy, co faktycznie jest dziś dla nich najważniejsze.


McKinsey & Company to globalna firma doradcza założona w 1926 r., która regularnie publikuje raporty głównie w ramach McKinsey Global Institute dostarczając m. in. niezależnych danych i prognoz makroekonomicznych.


Według badań cena i jakość produktu wciąż pozostają najważniejszymi kryteriami decydującymi o zakupach. A ekologia? Choć jest coraz bardziej obecna w świadomości konsumentów, często przegrywa z codziennymi realiami, zwłaszcza z ceną. Co ciekawe, postrzeganie "ekologiczności" różnych materiałów opakowaniowych jest bardzo zróżnicowane. Papier i szkło uznawane są powszechnie za najbardziej przyjazne środowisku. Natomiast odbiór plastiku, w szczególności butelek PET, zależy od lokalnych realiów. Przykładowo: w Szwecji i Japonii, gdzie działają sprawne systemy zwrotu i recyklingu, PET oceniany jest pozytywnie. We Włoszech, Indiach czy Chinach – wręcz przeciwnie.


Bez względu na materiał, pewne cechy opakowań są konsekwentnie wysoko cenione. Możliwość recyklingu znajduje się na pierwszym miejscu. Równie ważna okazuje się zawartość materiałów pochodzących z recyklingu oraz możliwość ponownego użycia. Dla porównania, takie cechy jak biotworzywo czy kompostowalność rzadko trafiają na listę priorytetów. Dlaczego? Może wciąż mało kto dokładnie wie, co one właściwie oznaczają? Albo nie do końca wierzy w ich skuteczność. 


Pytanie brzmi: kto powinien przewodzić zmianom w kierunku bardziej ekologicznych opakowań? Producenci? Marki? W rzeczywistości wszyscy, łącznie z konsumentami, powinni uczestniczyć w tym procesie. Jednak czy sami konsumenci czują się współodpowiedzialni?


Z przeprowadzonych badań wynika, że konsumenci oczekują od samej branży inicjatywy w zakresie zrównoważonych opakowań. Ankietowani wskazują przede wszystkim producentów opakowań oraz właścicieli marek jako podmioty najbardziej odpowiedzialne za napędzanie proekologicznych zmian. Znacznie rzadziej obarczają tą odpowiedzialnością samych siebie jako konsumentów. Czy jednak realna zmiana jest możliwa bez świadomego udziału konsumentów?


W Polpak Packaging jesteśmy świadomi tej odpowiedzialności i wdrażamy rozwiązania odpowiadające na rosnące potrzeby rynku. W naszej ofercie znajdują się m.in. zamknięcia all plastic oraz zamknięcia monomateriałowe jak dozowniki, nakrętki typu push pull, czy disc top. Bo odpowiedzialne opakowania to świadomy krok w stronę lepszej przyszłości. 


Więcej naszych rozwiązań znajdziesz w katalogu online: KATALOG PRODUKTOWY