Opakowania i zamknięcia do opakowań

Branża opakowaniowa w świetle regulacji prawnych: wyzwania, obowiązki, szanse

Branża opakowaniowa przechodzi obecnie istotną transformację pod wpływem zmieniających się regulacji prawnych Unii Europejskiej oraz rosnących oczekiwań konsumentów w zakresie zrównoważonego rozwoju. Dwie kluczowe inicjatywy legislacyjne – PPWR (Packaging and Packaging Waste Regulation) oraz dyrektywa SUP (Single Use Plastics) wymuszają realne zmiany w projektowaniu, materiałach i strategiach zarządzania cyklem życia opakowań.


Rozporządzenie PPWR zastępuje wcześniejszą dyrektywę 94/62/WE i wprowadza bardziej rygorystyczne, ale też szczegółowe wymagania. Wśród nich znajduje się obowiązek redukcji pustej przestrzeni w opakowaniach transportowych, zbiorczych i handlu e-commerce. Zgodnie z rozporządzeniem maksymalny współczynnik pustej przestrzeni będzie wynosił 50%.


PPWR zakłada również wprowadzenie obowiązkowych etykiet ujednolicających system segregacji już od 2026 roku. Każde opakowanie będzie musiało posiadać informację o składzie materiałowym ułatwiające sortowanie odpadów. Taki system ma zwiększyć efektywność recyklingu i ograniczyć poziom zanieczyszczenia odpadami mieszanymi. Kluczowym elementem rozporządzenia jest także cel, by do 2030 roku wszystkie opakowania wprowadzane na rynek UE były w pełni nadające się do recyklingu.


Co więcej, wprowadzony zostanie obowiązek stosowania minimum określonego poziomu recyklatu w nowych opakowaniach z tworzyw sztucznych – m.in. 25% w butelkach PET do 2025 roku i 30% do 2030 roku, zgodnie z dyrektywą SUP. Warto wiedzieć, że obecnie w UE tylko około 30% tworzyw sztucznych jest recyklingowanych, co pokazuje skalę wyzwania.


Zmiany te nie są wyłącznie formalnością – niosą ze sobą realne wyzwania technologiczne i finansowe. Firmy będą zmuszone do zmiany materiałów na takie, które łatwiej poddają się recyklingowi np. monomateriały.


Opakowania wykonane z jednego rodzaju materiału (monomateriały) to przyszłość branży. Według badań, opakowania monomateriałowe są nawet o 70% łatwiejsze do recyklingu niż te złożone z różnych materiałów. Polpak Packaging doskonale rozumie kierunek zmian i posiada już w swojej ofercie opakowania monomateriałowe i ciągle pracuje nad wdrożeniem kolejnych.


Jednym z kluczowych elementów w kontekście zgodności z PPWR są wcześniej wspomniane etykiety. Choć stanowią niewielki procent masy całego opakowania, mogą przesądzić o tym, czy dane opakowanie zostanie zakwalifikowane jako nadające się do recyklingu. Zgodnie z wytycznymi European PET Bottle Platform, stosowanie etykiet wykonanych z materiałów, które nie oddzielają się w procesie recyklingu np. poprzez zawartość różnych dodatków chemicznych, dyskwalifikuje butelkę jako całość. Dlatego coraz więcej firm przechodzi m.in. na etykiety takie jak  „wash-off”, które odklejają się podczas kąpieli wodnej w zakładzie recyklingowym. Ten system będzie obowiązkowy od 2026 roku, jednak wiele firm wdraża go już teraz.


Projektowanie opakowań powinno uwzględniać cały cykl życia produktu, a wybór materiałów musi być dokładnie przemyślany, szczególnie pod kątem ich wpływu na systemy gospodarki odpadami. Jednak czy bioplastiki, materiały kompostowalne i opakowania wielorazowe rzeczywiście stanowią odpowiedź na obecne regulacje oraz oczekiwania rynku? Należy pamiętać, że nie zawsze są one rozwiązaniem problemów związanych z zarządzaniem odpadami. Takie materiały mogą wprowadzać zamieszanie w systemie zbiórki odpadów. Wiele z nich wymaga specjalnych warunków do rozkładu, co może utrudniać ich prawidłową segregację i przetwarzanie w standardowych systemach recyklingu.


Branża opakowaniowa stoi przed wieloma wyzwaniami, ale również ogromnymi szansami. Regulacje środowiskowe, rosnąca świadomość konsumentów oraz innowacje technologiczne zmieniają sposób projektowania i produkcji opakowań. Kluczowe staje się łączenie ekologii z funkcjonalnością i kosztową efektywnością, aby sprostać wymaganiom rynku i zachować konkurencyjność w zmieniającym się świecie.


Polpak Sp. z o.o. to firma, która doskonale rozumie wyzwania stojące przed rynkiem opakowań w kontekście dynamicznych zmian i nowych regulacji. Jesteśmy zaangażowani w rozwój skutecznych rozwiązań i współpracę z naszymi klientami, aby jak najlepiej dostosować się do zmieniających się warunków rynkowych.


PS. 

Zapraszamy do odwiedzenia nowej odsłony naszego katalogu produktowego! 

Wystarczy tylko odwiedzić stronę: https://catalog.polpak.pl/books/yetz/